Verden kom til NMH

8-9. april hadde vi Undervisningslab for masterstudenter i musikkpedagogikk ved Norges Musikkhøgskole. Emnet administreres av John Vinge, og består av 4 workshops i året, der studentene jobber praktisk og samtidig setter av tid til faglig refleksjon og samtale. Heller enn å klage over at vi måtte gjøre det på nett dette året, bestemte vi oss for å fokusere på de positive sidene ved digital undervisning, og like godt bringe "hele verden til NMH".

Først ut var en gruppe 10-12-åringer fra Oslo, Tórshavn og London, som viste vår gehørbaserte tilnærming til harmonikk. Dette gikk knirkefritt på tross av at nesten ingen av dem har møttes før, og vi gleder oss allerede til vi kan høre disse fem fysisk samlet.

På neste økt sto en litt mer erfaren gruppe for tur. Disse viste oss hvordan vi jobber videre med mer kompleks materiale, og graver oss dypere ned i dette ved bruk av kromatikk og ters-strukturer. Her dukket også Norgesvennen Nene Takimoto opp, for anledningen fra en Karaokebar i Tokyo.

Dermed ble det også tid til en prat om turné-prosjektene disse har hatt sammen.

Etter lunsj snakket vi om hvordan vi stadig oppdaget nye muligheter under den første perioden med nedstengning. Vi fikk besøk av Mizuki og Honomi Hiratsuka fra Sapporo, som utviklet improvisasjons-ferdighetene ved å spille med komp-filer vi sendte dem. De gikk også til anskaffelse av synth-sax og silent brass system, slik at de kunne ha timer sent på kvelden på tross av tidsforskjellen mellom Norge og  Japan.

Vi fikk også et gjensyn med gitaristen Bjalla Beintudóttir Dalsgarð fra Færøyene og Koyamada-søstrene fra Kagoshima helt sør i Japan. Disse fortalte om hvordan de møttes første gang på Kids in Jazz, og hva dette har betydd for lidenskapen for musikkformen.

Da det nærmet seg leggetid i Japan, fikk vi besøk av Sofi Villalobos fra Venezuela, Angela Marín fra Peru, og Gabriela Rengifo fra Bolivia. De hadde stått opp grytidlig for å vise materiale vi har jobbet med under nedstengningen, og fortelle om situasjonen i Sør-Amerika.

Andre dag startet med en presentasjon av ungdomssatsningen vår, som bygger bro fra nyrekruttering og helt inn i utdanningssystemet for de som ønsker dette. Vi fikk høre ungdommskoleelevene våre sammen med Solveig Skogdal som går på musikklinje i Trømsø, og Umi Furuhata fra Saitama, som nå er i gang med jazzutdanning ved universitetet i Graz i Østerrike.

Så var det de yngstes tur. Vi viste hvordan vi starter med nybegynnere helt ned i 6-7-års alder, og hvordan vi umiddelbart kommer i gang med gehørbasert samspill på dette aldersnivået.

Vi demonstrerte hvordan man raskt kan bygge opp en komp-gruppe med nybegynnere, og vi fikk til og med besøk av den prisbelønnede bassisten Federica Michisanti fra Roma, som gjorde "live" undervisning, og fortale om seminarene hun har hatt med bass-elevene våre.

Til slutt i denne økten fikk et gjensyn med en meget ung trommeslager vi møtte for første gang på et seminar på Nordens Hus i Tórshavn så sent som i juli. Nå kunne hun allerede demonstrere en frisk latin-groove etter at vi har holdt kontakten på nett.

Så fulgte en praktisk økt der vi gikk gjennom helt konkret metodikk med studentene, før vi overlot ordet til NMH's egen Guro Gravem Johansen som har gjennomført et 2-årig følgeforskningsprosjekt om Improbasen, og skrevet en bok ut fra disse observasjonene, som kom ut på Routledge i november.

Det er utrolig lærerikt å bli observert fra utsiden på denne måten, og høre på noen som har så inngående innsikt i det vi selv holder på med.

Den siste økten ble åpnet av improvisert samspill mellom søskenparet Karin og Ishow Hatakeyama fra Chiba. 

Vi fikk også se Karin fra Chiba utveksle instrumentspesifikke erfaringer med Bjalla fra Tórshavn, -en tilnærming som har gitt gode resultater på nett.

Før oppsumering med masterstudentene fikk vi en eksklusiv orientering fra lederne av fire av de internasjonale prosjektene vi samarbeider med.

Først ut var Norbelis Lameda, som etablerte det fantastiske prosjektet Pandijazz i Venezuela, som vi besøkte i 2016.

Så fikk vi høre om barnejazzsatsningen ved Escola Luíz Villas-Boas i Lisboa, som drives av Hot Clube de Portugal, og ledes av den fremragende trompetisten Gonçalo Marques.

Siena Jazz, som mange anser som det meste anerkjente universitetet for jazz i Italia, har også en barnesatsing, under ledelse av gitaristen Fabrizio Bai.

Til slutt fikk vi høre Kaho Hatano som stilte sporty opp sent fredags kveld lokal tid, sammen med den nye lederen for Sapporo Junior Jazz School, Noriko Ohno. Dette etter at flere generasjoner av elevene deres hadde imponert hele forsamlingen gjennom disse to dagene.

Etter dette fikk vi en meget interessant oppsummering sammen med reflekterte og engasjerte studenter.

Vi takker John Vinge, NMH og Sparebank-stiftelsen. Da har vi sannelig lært å arrangere internasjonale online-konferanser også.