28. oktober hadde vi igjen workshop på Nasjonal Jazzscene. Les mer

Etter de fantastiske erfaringene fra Kids in Jazz, ble det bare helt nødvendig å ta en studietur til Japan. Les mer

17. oktober hadde vi med støtte fra Norsk Jazzforum, workshop og konsert med Hanna Paulsberg Concept. Les mer

13. oktober presenterte vi barnejazzforestillingen "Bli med og Jazz" på den sjarmerende jazzfestivalen i Jølster. Les mer

9. oktober kom et av de norske bandene som har høstet størst anerkjennelse internasjonalt til Ski. Les mer

11. september besøkte Meadow Ski, med den legendariske pianisten John Taylor, Tore Brunborg og Thomas Strønen. Les mer

Etter suksessen med Barnas Jazzcafé vil vi høsten 2012 kjøre en konsertserie i samarbeid med Ski Jazzklubb. Les mer

Endelig er den fyldige rapporten fra Kids in Jazz på vei. Les mer

Welcome back, we miss you SO much! See you next summer...Les mer

Etter festivalen Kids in Jazz, blir livene våre aldri som før. Vi er lamslått, utslitt, og lykkelige! Vi har ikke hatt sjanse til å holde nettsidene ajour med denne fantastiske prosessen, men vi skal skrive en hel BOK om dette når vi får samlet trådene utover vinteren. Dette har gitt et helt nytt perspektiv på arbeidet med barn og jazz, og vi er fyllt av ny lærdom, vennskap og varme. En opplevelse for livet!

Vi lurte en stund på om vi var alene her i verden, men en dag sto det noen merkelige tegn i innboksen. Les mer


Vi lurte en stund på om vi var alene her i verden, men oppdaget fort at vi har venner både på vestlandet og andre steder i Norge. Vi trodde kanskje det stoppet der, men en dag sto det noen merkelige tegn i innboksen.



Vi trodde først det var ett eller annet tvilsomt tilbud, men like før vi skulle slette, så vi ordet jazz inni der. Så viser det seg altså at det finnes en jazzskole for barn i Sapporo. De har fire fulltidsansatte og 60 barn, helt ned til 6 år. Nivået er høyt, og de har vært på flere utenlandsturer, bl.a. til Canada, Australia og Kina.

Damen i andre enden heter Tomoko Furuya, og hun sier at de har tenkt seg til Norge, og at de har lyst til å treffe andre barn med samme lidenskap for jazz. Mari Boine har hatt workshop hos dem i forbindelse med en turné i Japan, og gjennom disse musikerne har de funnet fram til oss.

Etter hvert som dialogen skrider fram, viser det seg at vi har vanvittig mange felles erfaringer. Som om ikke dette var nok, har Furuya tenkt seg til Norge for å forberede besøket. Vi kaster oss rundt og får gjort en rekke avtaler, og etter noen uker sitter Furuya på Kråkstad.

Besøket hennes i mars blir rene triumf-ferden, og resulterer i at vi arrangerer en mini-festival i august 2012, der japanerne deltar sammen med en rekke aktører fra ulike deler av Norge. Det blir konserter på Barnas Jazzhus, i Ski Rådhusteater, og på Nasjonal Jazzscene.

Det første møtet hadde vi med Oslo Jazzfestival. Her har vi allerede et samarbeid, og vi ble fort enig om å legge Young Star 2012 så tidlig, at deltakerne kan delta på minifestivalen sammen med Japanerne. I tillegg er Voss Jazzskule og deltakere fra det nye sommerkurset Improfolk (med Sigurd Hole og Karl Seglem i spissen) invitert.

Den japanske ambassaden blir en viktig samarbeidspartner i forbindelse med besøket. I tillegg til møter her, fløy Furuya rundt på alle tenkelige attraksjoner og kulturinstitusjoner, for å kartlegge hva et norgesbesøk bør inneholde. Et arbeidsjern av de sjeldne! Hun rakk også et besøk hos agenten til Mari Boine, for å takke for sist.

Ekstra gledelig var det at fikk vi til et møte med Norsk Jazzforum. Det var svært nyttig for alle parter å få en orientering om hvordan arbeidet med unge jazzutøvere organiseres og finansieres. Sapporo Junior Jazzschool drives av en stiftelse, og er en del av Sapporo Art Park. Det er helt fasinerende hvor mange sammenfallende erfaringer det er mellom Improbasen, Voss Jazzskule, og skolen i Japan. I tillegg til imponerende resultater ser vi igjen at jenteandelen hos alle tre aktører er en drømmesituasjon i forhold til de utfordringene man har med kjønnsbalansen i musikkbransjen.

Nå gleder vi oss helt vanvittig til å arrangere denne flernasjonale mønstringen, og til å få besøk av denne fantastiske gjengen i august!

Denne uken presenteres vi i den faste spalten Hva skjer, under fanen jazzprofil på jazzinorge.no. Du finner jazzprofil her

De siste månedene har det gått helt rundt for oss! Aktiviteten har rett og slett vært så høy, at hjemmesiden ikke har klart å henge med. Vi ser nå lys i tunellen, og i løpet av de nærmeste ukene vil du kunne lese om:

Pangstart

17. mars hadde vi premiere på det nye konseptet til Ski Jazzklubb. Konserten med Hanna Paulsberg Concept ble helt fantastisk, -bedre start kunne vi ikke fått. Meget sterke låter, fremragende solister, og ikke minst samspill på absolutt toppnivå.

Vi gleder oss sinnsykt til denne flotte musikken kommer på plate til høsten, og vi er allerede i dialog om et samarbeid i forbindelse med release-turnéen. For ei dame, og for et band!

18. mars hadde vi workshop på Nasjonal Jazzscene.

Prosjektet er et samarbeid mellom Østnorsk Jazzsenter, Nasjonal Jazzscene og Improbasen.

Det er svært positiv at Norsk Jazzforum og jazzsentrene satser på rekruttering gjennom slike prosjekter, og at landets hovedscene gir unge talenter tilgang på disse flotte, velutstyrte lokalene midt i Oslo sentrum.

Denne gangen var tilbudet rettet mot aldersgruppen 13-15 år, og det var en super gjeng som dukket opp.

Resultatene er oppsiktsvekkende, og det som er så fint med slike seminarer, er at vi treffer nye talenter som vi kan jobbe videre med. Flere bilder er på nedenfor:

Balanse i musikken

20. mars inviterte MIC, Norsk Jazzforum, Orkester Norden, Ny Musikk og AKKS Norge til en konferanse på oppdrag fra Kulturdepartementet. Bakgrunnen var diskusjonen om kjønnsbalansen i musikkbransjen, og formålet var å samle innspill med tanke på en nasjonal strategi. Konferansen ble innledet av politisk ledelse i KUD.

Improbasen var invitert for å presentere vårt prosjekt, og dele våre tanker om hva som kan gjøres i forhold til rekruttering på grunnplanet.

Vi gjorde rede for vår måte å jobbe på, og fortalte om positive resultater med unge jenter som markerer seg sterkt på jazzfeltet. Vi fortalte også om tilsvarende erfaringer fra Voss Jazzskule, og fra våre nye venner ved Sapporo Junior Jazzschool i Japan.

Videre la vi fram teorier om jenters og gutters mottakelighet på ulike alderstrinn, og om reflekterte kvinners uutrettelige og undervurderte innsats for å igangsette og vedlikeholde sårt tiltrengte rekrutteringstiltak.

Presentasjonen varte 15 minutter, og ble akkompagnert og fargelagt av en 11 år gammel trommejente, som gjennom fri improvisasjon understreket poengene i innlegget.

Vi har innledet et samarbeid med Ski Kunstforening, og har stilt med små grupper for å sette spiss av flere kunstutstillinger vinteren 2012. Det har vært inspirerende å bli kjent med andre kulturinteresserte i vårt nærområde, og vi har nå dialog om samarbeid i tilknytning til barnekunst-utstillinger m.m.

Stor reportasje i Jazznytt



I årets tredje utgave av Jazznytt, er det en tre siders reportasje om Improbasen og Barnas Jazzhus. Reportasjen inneholder to artikler. Den ene er skrevet av Moldes legendariske kulturpersonlighet Petter Pettersson, og den andre er laget av fotografen og skribenten Harald Opheim, som også har tatt alle bildene.

Pettersson fokuserer i sin artikkel på rekruttering, kjønnsbalanse, lytting og rollemodeller, og har også et intervju med en av elevene. Han er opptatt av hvordan prosjektet kan være en modell for etablering av lignende tiltak over hele landet. Du finner Petterssons artikkel her

Opheim tar utgangspunkt i det lille stedet Kråkstad som syder av jazzmusikk, hvordan Improbasen og Barnas Jazzhus oppsto, hvordan opplæringen er lagt opp, og hvordan prosjektet har fått stadig større utbredelse, med oppdrag på festivalene, samarbeid med Nasjonal Jazzscene og besøk fra Japan. Du finner Opheims artikkel her

Lørdag 21. april sto to nye band på Barnas Jazzscene.

Frøysa/Byrding kvartett frontes av trombonisten Line Byrding (14) og altsaxofonisten Jenny Frøysa (14).

enny Frøysa har forbauset kremen av norske jazzmusikere med å tråkle seg gjennom umulige låter som Nefertiti, og Giant steps med største selvfølgelighet. Line Byrding plukker med seg det meste på gehør, og disse to jentene fant denne gangen sammen i cooljazzens univers.

Jentenes tette samspill ble flott understreket av den stødige bassisten Karl Erik Huseby (14) og trommeslageren Trym Saugstad Karlsen (14), som med sitt luftige og oppfinnsomme vispekomp skapte assosiasjoner til de klassiske kvartettene til Gerry Mulligan, Lee Konitz, Warne Marsh m.fl.

I andre sett fikk vi høre pianotrioen Granly/Huseby/Lindgren, med talentfulle Philip Johannes Granly (14) i spissen. Philip Johannes er vokst opp med jazz rundt seg, og det merker man, når denne brilliante pianisten legger i vei. Inspirasjonskildene strekker seg fra Oscar Peterson via Bill Evans til Keith Jarrett, og vi fikk høre både standardlåter i oppdatert innpakning, og orginalkomposisjoner fra jazzens gullalder.

Igjen fikk vi høre bassisten Karl Erik Huseby (14), denne gang sammen med trommejenta Christine Lindgren (12), som kom på alles lepper da hun ble portrettert av NRK tidligere i vinter (se video)

Intimscenen til Barnas Jazzhus finner du i Kråkstadveien 130, 2. etasje. Flere bilder nedenfor:

Etter en helt magisk intimkonsert i forbindelse med workshop'en på Improbasen i vinter, bestemte vi oss for å hente SkyDive til Ski Jazzklubb 9. mai.

enne gangen hadde de med seg Trygve Seim, og bandet imponerte igjen, med fantastisk vakker musikk, som ga publikum gåsehud.

Nydelige komposisjoner, dyptfølte solistprestasjoner, men først og fremst et samspill som løfter enkeltprestasjonene til en større enhet, -et band i verdensklasse! (Teksten fortsetter etter bildene)

Også denne gangen ble det presentert unge talenter i forkant av hovedbandet, denne gangen med litt historisk sus.

Først ute var en sekstett, som spilte hardtsvingenede komposisjoner av Clifford Brown mfl. (Teksten fortsetter etter bildene)

Deretter fulgte en pianotrio, med inspirasjon fra Bill Evans, Keith Jarrett m.fl. (Teksten fortsetter)

Til slutt fikk vi høre en kvintett som spilte cooljazz inspirert av Paul Desmond, Bob Brookmeyer m.fl.  Flere bilder nedenfor:

Mye tyder på at det blir gjort et politisk vedtak om at Improbasen skal få driftsmidler fra Ski kommune gjennom et samarbeid med kulturskolen f.o.m. skoleåret 2012/2013. Vi har i dag vært i et møte hos Norsk Jazzforum, der vi har framlagt disse planene.

Bjørn Morten Kjærnes, som er kulturskolerektor i Ski, la fram en oversikt over finansieringsmodellen. Administrasjonen i NJF, med daglig leder Tore Flesjø i spissen, stilte seg bak forslaget, og vil arbeide for at man får på plass en finansieringsløsning der flere aktører bidrar. Dette betyr at prosjektet vår får helt andre vilkår og mye større nedslagsfelt i tiden framover.

Ski Musikkråd har tildelt sine årlige musikkstipender, og det er svært gledelig at flere av de unge talentene ved Improbasen nå gis muligheter til å skaffe seg instrumenter som samsvarer med deres musikalske ståsted.

Saxofonisten Martin Kringlebotten har endelig fått infridd sin søknad om støtte til en Selmer tenorsax, og bassisten Karl Huseby er tildelt 30.000 til kjøp av kontrabass. I tillegg har saxofonisten Jenny Frøysa fått støtte til privattimer. Improbasen har også fått penger, -dessverre ikke så mye som sist, men alt hjelper.

Denne våren har Improbasen et stort kull konfirmanter. Resultatet er at slekt og venner i nærområdet har satt kransekaka i halsen i den ene konfirmasjonen etter den andre.

De som ventet seg den rosa sangen til melodi av Napoleon med sin hær, måtte tro om igjen. I den grad det ble noen gjengangere i det hele tatt, sto snarere Charlie Parker's Confirmation høyt på lista. Musikantene har nemlig tatt regien i sine egne konfirmasjoner, og den aktuelle helgen var lokalene våre helt tomme for utstyr, ettersom trioer, kvartetter osv. spilte i den ene konfirmasjonen etter den andre. 

2. juni ble det årlige arrangementet Ski Kulturfestival arrangert, etter energisk forarbeid av Ski Musikkråd. Her var nesten alt som kan krype og gå av lokale aktører mobilisert, og det var fremføringer på en rekke scener og spillesteder, både ute og inne. Etter nesten å ha gitt opp å få noe særlig respons på hjemmebane, ble vi overrasket av overveldende respons og innsiktsfulle tilbakemeldinger.

Musikkrådet hadde gjort et meget bra forarbeid, og lagt til rette for at alle aktører ble presentert i en ramme der de kom til sin rett. Improbasen ble presentert i Ski Jazzklubbs lokaler i rådhusteatrets foaje. Gruppene våre ble flettet mellom avdelingene til vokalgruppen Mezzo, som framførte beslektet musikk. Dette gjorde det lettere for publikum å henge med, og det uten at vi selv trengte å kompromisse stilmessig.

Lokalet var fullt, og alle gruppene presterte på sitt ypperste. Til og med ØB var til stede, og du kan lese reportasjen her (scroll ned til avsnittet om Improvisasjon for å finne omtalen).

14 år gamle Jenny Frøysa som spiller altsax hos oss, fikk Drømmestipendet for 2012.

Vi er ikke så veldig tilhenger av det konkurransepreget slike priser og tildelinger innebærer, men når det er så fortjent som denne, lever vi godt med det.

I begrunnelsen heter det bl.a. at Jenny på tross av sin unge alder, har vært en av de viktigste profilene ved Improbasen.

Hun er alltid med når vi skal vise hva som er mulig å få til med barn som improviserer.

Hun har vært brukt i forbindelse med en rekke befaringer fra norske fagmiljøer, bl.a. fra Norsk Jazzforum, Norsk Kulturskoleråd, Norges Musikkhøgskole, og mange, mange fler.

Hun har spilt ved, og vært hjelpeinstruktør på seminarer for barn og unge, ved flere av de største festivalene.

Lydklippene, der hun som 11-åring spilte Giant steps, gjorde at Improbasen for alvor begynte å få oppmerksomhet fra fagmiljøer på nasjonalt og internasjonalt plan.

Selv er hun totalt upåvirket av alt oppstyret, har beina solid plantet på jorda, og er egentlig mest opptatt av å ta seg av andre.

Tildelingen ble bekjentgjort og gjennomført Ski's av ordfører Anne Kristine Eikebråten, som var tydelig stolt av at Drømmestipendet denne gangen havnet i vår kommune.

Ordføreren la også vekt på at Jenny Frøysa har vært en rekke ganger i media opp gjennom årene, og vært med på flere
TV-produksjoner på NRK.

Samarbeid med internasjonalt anerkjente band som Food og SkyDive ble også nevnt.

Drømmen til 14-åringen, er å ta flere timer med ulike profesjonelle jazzmusikere.

I søknaden sin la hun vekt på jazzen som en muntlig tradisjon, der personlige møter med anerkjente musikere er uvurderlig for å få nye impulser, og utvikle seg videre.

Tildelingen ble gjort i forbindelse med en stor konsert i regi av Kulturskolen i Ski.

Etter tildelingen tok rektor Bjørn Morten Kjærnes ordet.

Han la vekt på at Improbasen har gjort seg bemerket både nasjonalt og internasjonalt, og bygget et nettverk i forhold til utdanningsinstitusjonene og jazzmiljøet.

Han sa videre at det på bakgrunn av denne posisjonen, dukker opp talenter som Norge vil ha glede av i mange år framover.

Kjærnes fortsatte med å kunngjøre at det etter all sansynlighet blir gjort et politisk vedtak i løpet av de nærmeste dagene, om at Improbasen får driftsstøtte gjennom et samarbeid med kulturskolen f.o.m. høsten 2012.

Han lovpriste det arbeidet som er nedlagt, og det høye nivået som er oppnådd, og gledet seg til nærmere samarbeid i tiden framover.

Etter dette var det tid for å høre på disse talentene.

Det ble innslag med alle gruppene fra Improbasen, og alle spilte på sitt ypperste.

Jenny kvitterte for Drømmestipendet med en eksperimentell og aldeles praktfull versjon av My foolish heart.

Etterpå var det fotoshoot med pressen. Du kan lese ØB's reportasje her. Flere bilder nedenfor:

I juni hadde kulturskolen i Ski grillkonsert. Dette markerte sesongavslutningen for skolen, og vi fikk høre en rekke innslag fra ulike instrumentgrupper.

Samtidig markerte dette overgangen til et nytt semester. Da det etter all sannsynlighet blir gjort politisk vedtak om at Improbasen får driftsstøtte gjennom samarbeid med kulturskolen til høsten, var vi invitert til å presentere våre grupper som avslutning på konserten.

Men først ble skolens egne elever presentert, som perler på en snor. (Teksten fortsetter under bildene)

Mot slutten av konserten fikk skolens nye rektor velfortjent heder.

Etter få måneder i stillingen, har Bjørn Morten Kjærnes, brakt positiviteten tilbake til skolen, og han har fått med seg både lærerkollegiet, kommuneadministrasjon, politikere, og andre bevilgende myndigheter på å gi skolen et løft som vil ha stor betydning for kulturlivet i regionen. (Teksten fortsetter under bildene)

Det ble også gjort stas på Gunbjørg Stordahl, som gjør en enestående jobb for kulturskolen i Ski.

Deretter ble det presentert enda noen elevgrupper fra skolen.

SÅ kom Improbasen.

Begge gruppene spilte strålende, det gikk et støkk gjennom forsamlingen, og konserten fikk nytt liv.

(Teksten fortsetter)

Etter en kanonade av jazzlåter, dukket ordføreren opp.

Det viser seg nemlig at Jenny Frøysa som spiller hos oss, er tildelt drømmestipendet for 2012.

Etter mye heder til Jenny fra en stolt ordfører, tok rektor Bjørn Morten Kjærnes ordet.

Han lovpriste Improbasen for det arbeidet som er nedlagt og for det høye nivået som er oppnådd, og gledet seg til nærmere samarbeid i tiden framover.

Til slutt kvitterte Jenny Frøysa for Drømmestipendet, med en eksperimentell og aldeles praktfull versjon av My foolish heart.

Les mer om Drømmestipendet her

22-26. juni var en gruppe fra Improbasen invitert til å presentere konseptet vårt på landsmønstringen for Ungdommens Kulturmønstring i Trondheim.

Bakgrunnen for invitasjonen, er at UKM ønsker å fokusere på sjangermessig bredde.

UKM sentralt har derfor invitert en del aktører som kan fungere som foregangsprosjekter og vise at utøvere innen jazz, klassisk, folkemusikk osv. også kan fenge denne aldersgruppen.

Første opptreden var på Dokkhuset, der arrangøren hadde samlet en del aktører innen de smalere genrene.


Det var veldig spennende å møte andre utøvere innen smalere sjangre i denne aldersgruppen. De mange fellestrekkene ift. uttrykk, kommunikasjon og musikalsk tilnærming, speiler på mange måter den sjangeroverskridelsen som er tendensen hos topputøvere på nasjonalt og internasjonalt plan.

Vi deltok også på hovedkonserten i Olavshallen.

Dette var en konsert for både vanlig publikum spesielt inviterte kulturpolitikere og fagmiljøer.

Det er høyt nivå Ungdommens Kulturmønstring, og det er svært positivt at UKM sentralt, er opptatt av å utvikle bredden på konseptet.

Vi håper at disse signalene også plukkes opp i kommunene og fylkene rundt omkring, slik at de mange utøverne som graver i dybden føler at de har en plass på de lokale arrangementene.

I 2012 får Oslo Jazzfestival et spennende besøk fra en jazzskole for barn og unge i Sapporo. For å få fullt utbytte av dette, starter seminaret noen dager tidligere enn vanlig.

Når seminaret er ferdig, vil seminardeltakerne få anledning til å delta på en minifestival for barn og unge, sammen med bl.a. bandet fra Japan. Det blir to konserter i Follo og en på Nasjonal Jazzscene. Seminaret avsluttes som vanlig med en felles konsert på utescenen i Oslo sentrum.

Lørdag 21. april står to nye band på Barnas Jazzscene. Les mer

Barnas Jazzcafe er den første klubbscenen i landet som er dedikert til de yngste jazztalentene. Lørdag 21. april fortsetter suksessen med to nye band.

Granly/Huseby/Lindgren trio er en pianotrio med talentfulle Philip Johannes Granly (14) i spissen. Philip Johannes er vokst opp med jazz rundt seg, og det merker man, når denne brilliante pianisten legger i vei. Inspirasjonskildene strekker seg fra Oscar Peterson via Bill Evans til Keith Jarrett, og vi får høre både standardlåter i oppdatert innpakning, og orginalkomposisjoner fra jazzens gullalder.

Med seg har han den bunnsolide bassisten Karl Erik Huseby (14) og trommejenta Christine Lindgren (12), som kom på alles lepper da hun ble portrettert av NRK tidligere i vinter (se video)

Det låt kanon-bra da denne trioen satte hverandre i stevne forleden dag. Philip Johannes og Karl Erik snirklet seg smakfullt gjennom alle tenkelige substitutter på klassikeren All the things you are. Så satte 12 år gamle Christine seg bak trommene, og fargela hele rommet med farger vi ikke visste fantes...

Frøysa/Byrding kvartett frontes av altsaxofonisten Jenny Frøysa (14) og trombonisten Line Byrding (14). Jenny Frøysa har forbauset kremen av norske jazzmusikere med å tråkle seg gjennom umulige låter som Nefertiti, og Giant steps med største selvfølgelighet. Line Byrding plukker med seg det meste på gehør, og disse to jentene har denne gangen funnet sammen i cooljazzens univers.

Igjen får vi høre Karl Erik Huseby (14) på bass, denne gangen sammen med trommeslageren Trym Saugstad Karlsen (14), som med sitt luftige og oppfinnsomme vispekomp skaper assosiasjoner til de klassiske kvartettene til Gerry Mulligan, Lee Konitz, Warne Marsh m.fl.

Intimscenen til Barnas Jazzhus finner du i Kråkstadveien 130, 2. etasje.

Vi har blitt kontaktet av Ski Rådhusteater og Ski Jazzklubb, som har vært på jakt etter nye drivere. Etter en hel serie stappfulle hus på Barnas Jazzhus, har vi blod på tann og vel så det, og det er nå klart at vi tar over Ski Jazzklubb inntil videre. Premieren blir lørdag 17. mars, og første band ut er

Hanna Paulsberg Concept. Nyheten om den nye klubben har blitt meget godt mottatt i det norske musikermiljøet, og vi kan presentere en meny i månedene framover, som er helt utrolig! Et av bandene vi har dialog med er Urban Connection. Mats Eilertsens SkyDive har vi allerede hatt en helt magisk konsert med på Barnas Jazzhus, og det er nå klart at bandet kommer til Ski onsdag 9. mai, denne gangen mest sannsynlig med Trygve Seim.

Vi vil selvfølgelig knytte den nye klubben opp mot suksessen med Improbasen og Barnas Jazzhus. Allerede ved konserten 17. mars, vil vi presentere unge talenter. Vi skal også arrangere en konsert 2. juni, i forbindelse med Ski Kulturfestival. I august har vi et mega-arrangement på gang i forbindelse med besøk fra Sapporo Junior Jazz school. Her er vi i dialog med bl.a. Norsk Jazzforum, Oslo Jazzfestival og Nasjonal Jazzscene som aktuelle samarbeidspartnere.

Mens barnejazzkonsertene fortsetter og trappes opp på Barnas Jazzhus, vil den nye klubben i første rekke presentere profesjonelle høykvalitetsband, slik at framtidas jazzmusikere også får rikelig anledning til å høre musikere i verdensklasse "live". I september kommer Meadow, med den legendariske pianisten John Taylor, Tore Brunborg og Thomas Strønen. Vi har dialog med Nasjonal Jazzscene og Jazz Evidence på Kongsberg (årets jazzklubb 2012), som er gode forbilder på programmeringssiden, og supergruppa Motif gjester Ski tirsdag 9. oktober, i forbindelse med sin Europa-turné.

Vi håper nå at folk går mann av huse lørdag 17. mars, slik at vi kan opprettholde og gjerne utvide dette flotte tilbudet. Via Jazz Evidence, har vi også dialog med Arild Andersen trio, med Tommy Smith og Paolo Vinaccia, som skal på turné i november.

3. mars ble nok en uforglemmelig ettermiddag på Barnas Jazzhus. Les mer

3. mars ble nok en uforglemmelig ettermiddag på Barnas Jazzhus. To knallsterke konstellasjoner ble presentert denne lørdagen.

Martin Kringlebotten kvartett, stilte med hardtsvingende tonal jazz. Tenorsaxofonisten Martin Kringlebotten har hatt en flott utvikling den siste tiden, og spilte med energi og rytmisk snert.

Vi fikk også strålende solistprestasjoner av den brilliante pianisten Philip Johannes Granly og trommeslageren Trym Saugstad Karlsen.

I tillegg til to Bill Evans-låter, var bandet innom komposisjoner av Ornette Coleman og Clifford Brown, alt meget formsikkert gjennomført, med tett samspill og meget sterke solistprestasjoner.

Med kun 14-åringer i bandet, ble dette reneste oppvisningen i fjortis-jazz.

Konseptet har virkelig satt seg, og Barnas Jazzcafé har blitt et enestående samlingssted for unge jazztalenter.

Det er helt utrolig å observere at jazz blir diskutert på tvers av aldersgrupper, og at en enda yngre generasjon er i anmars.

(Teksten fortsetter)

Etter pausen stod en trio av ypperste klasse på scenen.

Frøysa/Huseby/Lindgren ble et møte mellom altsaxofonisten Jenny Frøysa (14), bassisten Karl Erik Huseby (14) og trommeslageren Christine Lindgren (12)

Her fikk vi høre en saxofonist og en bassist med en harmonisk oversikt på høgskolenivå.

Dette smeltet perfekt sammen med Christine Lindgrens årvåkne trommespill (se video av Christine på NRK Super)

Trioen startet med Wayne Shorters Nefertiti, et akkordskjema de ferreste våger seg i kast med. Her var det full kontroll og knallsterke solistprestasjoner.

Dette gled over i en fri-improvisert sekvens som endte i en helt magisk versjon av balladen My foolish heart. Slik fortsatte hele settet uten stans, og var innom Keith Jarretts The Windup, før det gjennom nok en fri-improvisert passasje endte opp i en bass-solo-versjon av Blue in green. En utrolig ettermiddag med to knallsterke band.

Du kan lese mer om Barnas Jazzcafé her Du kan også lese om da Mats Eilertsens SkyDive spilte i caféen vår. Flere konserter i serien blir snart annonsert på jazzinorge.no

1. mars fikk vi igjen besøk av bassisten Mats Eilertsen. Besøket er første trinn i utviklingen av den nye konsertserien Improart. Les mer

1. mars fikk vi igjen besøk av bassisten Mats Eilertsen. Vi har samarbeidet med Mats tidligere, bl.a. i forbindelse med det fantastiske besøket med SkyDive. Denne gangen jobbet Mats videre med bass-tekniske ting som klang, bueteknikk, intonasjon, og ulike improvisasjonsteknikker. Det ble også tid til en økt med en av samspillgruppene.

Videre jobbet Mats med komposisjonsteknikker, og med hvordan man bygger opp et fritt improvisert konsertrepertoar.

Etter suksessen med Barnas Jazzcafé, utarbeider vi nå en ny konsertserie som vi har kalt Improart. Her vil vi utfordre talenter som er klare for å gå mer i dybden. Serien vil ha større andel eksperimentelle uttrykk (fri-improvisasjon, utradisjonelle besetninger, elektronikk). Vi vil også motivere de unge til å presentere egenkomponert musikk, og gi dem veiledning i dette.

Den nye serien vil også presentere spennende møter mellom unge talenter og profesjonelle musikere på toppnivå. Besøket fra Mats Eilertsen er første trinn i utviklingen av denne konsertserien, som vil være premiereklar i løpet av april.

De siste par årene har vi gjennomført en fantastisk rekke besøk fra toppmusikere av internasjonalt format. Dette har vært mulig etter at Norsk Kulturråd støttet oss i to omganger, med tilsammen 80.000 kr. Disse besøkene har vært helt avgjørende for den fantastiske utviklingen barna har hatt i denne perioden, og har satt oss på kartet som en aktør på nasjonalt plan.


Barnas Jazzcafe er den første klubbscenen i landet som er dedikert til de yngste jazztalentene. Lørdag 3. mars følger vi opp suksessen med nok en ettermiddag med kanonsterke konstellasjoner.

Martin Kringlebotten kvartett, består av fire 14-åringer som spiller hardtsvingende, tonal jazz, med komposisjoner av Bill Evans, Clifford Brown og Ornette Coleman. Tenorsaxofonisten Martin Kringlebotten har tatt av de siste ukene, og spiller med energi og rytmisk kreativitet.

Frøysa/Huseby/Lindgren består av noen av Improbasens mest rutinerte jazzutøvere. Saxofonisten Jenny Frøysa (14) har en helt eksepsjonell harmonisk oversikt, og skaper sammen med den kunnskapsrike bassisten Karl Erik Huseby (14) og den smakfulle trommeslageren Christine Lindgren (12) et samspill som er helt eksepsjonelt for så unge musikere.

Denne gangen blir det låter fra sent 60/70-tall, med harmonisk kompleksitet og vakre fri-improviserte flater.


Intimscenen til Barnas Jazzhus finner du i Kråkstadveien 130, 2. etasje. Konsertene er satt opp lørdager mellom kl. 15 og 16, med 20 minutter konsert, 20 minutter pause og 20 minutter konsert. Se også konsertkalenderen på jazzinorge.no

Gjennom hele vinterferien har en fyldig reportasje om Improbasen vært toppsak på jazzinorge.no. Les mer

Gjennom hele vinterferien har en fyldig reportasje om Improbasen vært toppsak på jazzinorge.no.

I et omfattende intervju på hovedsiden for norsk jazz, gjøres det rede for opprinnelsen til prosjektet, med pioneriarbeidet, metodikken, samspilltilbudene, lokalene, debatten om rekruttering av jenter, gjeste-instruktørene, støtten fra Kulturrådet, prosjektene med Food, Barnas Jazzcafé, støtten fra kommunen, arbeidet for å skaffe driftsmidler, besøket fra SkyDive, og mye mer.

Du kan lese hele artikkelen her

Konsertserien Barnas Jazzcafé er en større suksess enn vi kunne drømme om. Les mer

Konsertserien Barnas Jazzcafé er en større suksess enn vi kunne drømme om i våre villeste fantasier. At konseptet trakk fulle hus på premieren, da det ble blåst opp i mediene som landets første klubbscene dedikert de yngste jazztalentene, er så sin sak. At vi fyllte kaféen på nytt etter knapt en uke, da vi hadde besøk av SkyDive, er til å begripe. Men at folk strømmer til Kråkstad, -langveis fra, også når serien ruller videre, er bare helt fantastisk og en stor inspirasjon.

Denne gangen presenterte vi Jon Åge Huseby trio, med gitarkometen Jon Åge (11), storebror Karl Erik (14) på bass, og trommejenta
(klikk for å se video) Christine Lindgren (12).

Trioen leverte et variert sett, med komposisjoner av Ornette Coleman, Thelonius Monk og Clifford Brown, og en moderne versjon av All the things you are, som ga assosiasjoner til Keith Jarrett trio. At et så ungt komp lytter så bra, gir så god support, og spiller så løst, er mildt sagt imponerende. I tillegg fikk vi høre strålende solistprestasjoner fra samtlige.

tter pausen var det klart for Henriette Eilertsen/Christine Lindgren duo. Dette ble et spennende møte mellom Improbasens eldste og yngste.

Foranledningen var at Thomas Strønen for et par uker siden kom fra Köln med sekken full av bjeller og gonger til oss.

Dermed slapp vi disse to jentene løs helt på egen hånd. Ingen gjennomkjøring, ingen plan, ingen låter. 20 minutter, fullsatt lokale, fix this!

g gjett om de gjorde nettopp dét! Meget bra samspill, kreativt, eksperimentelt, lyrisk, vakkert, to superjenter i full utfoldelse...

Intimscenen til Barnas Jazzhus finner du i Kråkstadveien 130, 2. etasje. De videre konsertene i serien, finner du i konsertkalenderen på jazzinorge.no (flere legges ut om kort tid)

Fullt hus igjen på Barnas Jazzcafé. Rapport og bilder kommer! (Se også artikkelen nedenfor)

Konsertene er satt opp lørdager mellom kl. 15 og 16, med 20 minutter konsert, 20 minutter pause og 20 minutter konsert. Denne ettermiddagen presenterer vi to knallsterke prosjekter, med Jon Åge Huseby trio og Henriette Eilertsen/Christine Lindgren duo.

Jon Åge Huseby trio er en gitartrio med den 11 år gamle gitarkometen Jon Åge Huseby i spissen. Sammen med storebror Karl Erik (14) på bass, og trommejenta Christine Lindgren (12) som ble portrettert på NRK for et par uker siden, stiller Jon Åge med et spennende repertoar, med komposisjoner av Ornette Coleman og Thelonius Monk, og et par standardlåter i moderne utforming. Man må klype seg i armen flere ganger, når man hører dette bandet, og ser disse pur unge musikantene på scenen.

Henriette Eilertsen/Christine Lindgren duo, spiller kreativ, vakker, lyrisk musikk som lages på stedet. Dette er et møte mellom Improbasens eldste og yngste. Henriette er 18 år, og spiller fløyte med nydelig tone, og sterkt fokus på rytmikk og tematisk oppbygning.

Trommejenta Christine trenger ingen nærmere presentasjon. Da Thomas Strønen kom fra Köln med sekken full av bjeller og gonger til oss, ble Christine ganske rund i øynene. Noen sekunder etter var hun i gang med å lage musikk, og vi var ikke lenger i tvil om programmet for denne lørdagen.


Intimscenen til Barnas Jazzhus finner du i Kråkstadveien 130, 2. etasje. Se også konsertkalenderen på jazzinorge.no

Vi gratulerer Jazz Evidence i Kongsberg, som er kåret til Årets Jazzklubb. Dette er veldig fortjent! Klubben er på samme tid landets eldste og en av de mest nytenkende, og en foregangsklubb på programmeringssiden. Les mer på jazzinorge.no

Denne helgen går vi for fullt i gang med prosjektet vi har satt i gang i Midt-Norge.

Formålet er å bygge opp et band helt fra grunnen, ved å benytte en del av de prinsippene vi bruker på Improbasen.

Rapport kommer!

Du kan lese mer om bakgrunnen for prosjektet her

Improbasen har fått 10.000 fra Komp. Støtten er øremerket til et opplæringsprosjekt. Tildelingsutvalget melder at så godt som alle tildelingene er mindre enn ønskelig, ettersom totalrammen var lav til å imøtekomme de mange gode søknadene. Vi er uansett svært glad for å komme med. Dette gjør at vi kan fortsette de fine seminarene vi har fått til med kulturrådpengene en liten stund til. Se også jazzinorge.no

18. mars blir det workshop for deg mellom 13 og 15 år, på Nasjonal Jazzscene. Les mer på jazzinorge.nonasjonaljazzscene.no, og hos Østnorsk Jazzsenter

https://jazzinorge.no/arrangement/improworkshop-for-deg-mellom-13-og-15-ar-modd-andre-elveland-improbasen/

19. januar kom Tore Brunborg, Thomas T. Dahl, Alexi Tuomarila, Mats Eilertsen og Olavi Louhivuori på besøk. Dette ble en opplevelse som kommer til å endre forutsetningene for tilbudet vårt. Les mer

19. januar kom SkyDive, med Tore Brunborg, Thomas T. Dahl, Alexi Tuomarila, Mats Eilertsen og Olavi Louhivuori på besøk. Dette ble en opplevelse som kommer til å endre forutsetningene for tilbudet vårt.

Workshopen var fan-tas-tisk!

Hele huset ble tatt i bruk, og de unge musikantene fikk rikelig tid både individuelt og i grupper, sammen med disse rause, fantastisk dyktige musikerne.

Her ble det jobbet med teknikk, rytmikk, fri-improvisasjon, harmonikk, transkribsjon, gehør, samspill, og en rekke andre elementer. (teksten fortsetter)

Etter workshopen holdt bandet en eksklusiv konsert på den nye intimscenen vår. Konserten ble helt magisk! Det kritikerroste bandet overgikk seg selv, og var tydelig inspirert av atmosfæren i det intime lokalet. Publikumsoppslutningen er ikke til å begripe på dette lille stedet.

Etter Eilertsens entusiastiske oppsummering på sosiale medier dagen etter, hadde improbasen.no det største besøket noensinne,
-høyere enn hele januar i fjor. Dette genererer utrolig mye, og har satt oss på det norske jazzkartet en gang for alle.

Det mest fantastiske av alt, er imidlertid å se barn i 11-14-årsalderen og en masse annen ungdom (og 80-åringer), sitte som tente lys, og lytte oppmerksomt og inderlig til ubeskrivelig vakker kvalitetsmusikk. Vi er vanvittig inspirert, og evig takknemlig! Du kan lese mer om SkyDive her

Besøket kom i stand gjennom et samarbeid mellom SkyDive, Improbasen, Kråkstad Jazzorkester og Barnas Jazzhus. Samarbeidet ble støttet av Norsk Jazzforum og Norsk Kulturråd

  

Østlandets Blad gjorde en god jobb, og leverte fyldig dekning av SkyDive-besøket både på nett og papir:
ForhåndsomtaleIntervjuerBilledserie

Det er mindre enn en uke siden vi med stinn brakke åpnet landets første klubbscene dedikert de yngste jazztalentene. 19. januar kom SkyDive på besøk. Vi må rett og slett la dette synke inn litt, før vi er i stand til å si noe om hva dette møtet betyr for veien videre.

14. januar innviet vi det som så vidt vi vet, er landets første jazzscene dedikert barn og unge. Les om premieren her

14. januar innviet vi det som så vidt vi vet, er landets første jazzscene dedikert barn og unge. Det eneste vi fryktet i forkant av dette arrangementet, var at det kunne bli vanskelig å samle publikum til jazzkonserter med barn på scenen.

Så feil kunne vi ta!

I stedet lærte vi (bokstavelig talt) hva stinn brakke betyr, og at vi må lufte på forhånd og ha MANGE ekstra stoler. Det ble litt uvant å være så tett på publikum. Til neste gang skal vi jobbe mer med scenebelysning og mørklegge salen, slik at ikke utøverne føler at de har folk helt oppi hornet.

Samtidig viser slike erfaringer hvor uhyre nyttig et slikt konsept er. Det er akkurat slike opplevelser de unge talentene trenger å venne seg til. Etter varm respons fra et takknemlig publikum kom også de gode solistprestasjonene.

Etter hvert stod stemningen i taket. Det er ingen tvil om at dette konseptet har livets rett. Vi vil nå sette opp en konsertserie som strekker seg over hele vårsemesteret. Datoer fram til påske er allerede lagt. Disse vil alltid være å finne i konsertkalenderen på jazzinorge.no, og selvfølgelig på våre hjemmesider.

Konsertene er satt opp lørdager mellom kl. 15 og 16, med 20 minutter konsert, 20 minutter pause og 20 minutter konsert. Dette fungerte meget bra for både utøvere og publikum.

Vi vil også legge opp andre konsertserier, bl.a. en vi har kalt Improart, som vil presentere band med mer særegent, lyrisk/eksperimentelt reportoar.

Vi oppfordrer barn og unge, foresatte og musikklærere til å ta kontakt med oss hvis de har konsepter som kan passe. Improbasen tilbyr også undervisning og veiledning med å tilrettelegge reportoar.

I tillegg til improvisasjonsmusikk, vil vi slippe til unge talenter innen lyrikk, teater etc, og også gi plass for bildende kunst.

Kaféen er i all hovedsak viet barn og unge, men vi gjør unntak når det er prosjekter som kan knyttes til konseptet, og til undervisningsopplegget vårt.

Vi kunne med fryd annonsere at det første herlige unntaket blir allerede torsdag 19. januar. Da kommer det fantastiske bandet bak albumet SkyDive, med Tore Brunborg, Thomas T. Dahl, Alexi Tuomarila, Mats Eilertsen og Olavi Louhivuori til oss.

At dette bandet opptrer på intimscenen ved Barnas Jazzhus er helt surrealistisk. Les mer om besøket her.

Ellers var det særdeles gledelig at konseptet vårt ble mottatt av et engasjert, lyttende publikum.

Her var absolutt alle aldersgrupper representert, og det lover svært bra at det dukker opp masse folk vi aldri har sett før. Sammen med barna skapte disse et lite stykke jazzhistorie denne ettermiddagen.

Les også forhåndsomtalen om Barnas Jazzcafé i Østlandets Blad

Torsdag 19. januar får vi besøk av bandet bak suksess-albumet SkyDive, med Tore BrunborgThomas T. DahlAlexi TuomarilaMats Eilertsen og Olavi Louhivuori.

Eilertsen kontaktet oss like før jul, og vi har nå fått støtte fra Norsk Jazzforum, til en workshop med disse fantastiske musikerne.

Vi vil ta hele huset i bruk og jobbe hele dagen, både individuelt og i grupper.

Som en rosin i pølsa avslutter SkyDive besøket med en eksklusiv konsert på intimscenen på Barnas Jazzhus.

Scenen ble offisielt innviet nå på lørdag, men har vært prøvd ut ved flere anledninger også i 2011, med både klubbkonserter, skolebesøk, og til og med en konsert med Food, med Iain Ballamy (UK) og Thomas Strønen.

Premieren på lørdag ble en stor suksess, og gjør at vi nå setter i gang flere konsertserier for barn og unge fram mot sommeren. At SkyDive spiller konsert på denne lille scenen er helt surrealistisk.

SkyDive-albumet har vært en stor internasjonal suksess, og er skamrost av alt som kan krype og gå av jazzjournalister verden over.

Sjekk DEN lista:

JazznyttThe Milk FactoryThe GuardianAll About JazzAdresseavisenBergens TideneTexturaThe Guardian

Lydfiler og flere anmeldelser her
Facebookprofil

Besøket hos oss er et samarbeid mellom SkyDive, Improbasen, Kråkstad Jazzorkester og Barnas Jazzhus, og støttes av Norsk Jazzforum og Norsk Kulturråd

  

...og vi som fryktet at det ville være vanskelig å samle publikum til jazzkonserter med barn på scenen! Da er landets første klubbscene for de yngste jazztalentene et faktum. Rapport kommer så snart vi får igjen pusten (og er ferdig med å stable stoler).

14. januar innvier vi et konsept som så vidt vi vet, blir landets første jazzscene dedikert barn og unge. Vi har satt opp jevnlige arrangmenter for hele vårsemesteret, og starter med en konsertserie vi har kalt Barnas Jazzcafé.

Disse konsertene er satt opp lørdager mellom kl. 15 og 16, med 20 minutter konsert, 20 minutter pause og 20 minutter konsert. Formålet er å gi barn og unge en arena der de kan opptre og utfolde seg i ulike besetninger.

Hvis publikumsinteressen blir slik vi håper, planlegger vi også andre konsertserier. I tillegg til improvisasjonsmusikk, vil vi slippe til unge talenter innen lyrikk, teater etc, og også gi plass for bildende kunst.

På premieredagen presenterer vi to band, som begge har utspring i Improbasens opplæringsvirksomhet. Det ene bandet spiller fengende 50- og 60-tallslåter i moderne drakt, friskt og formsikkert.

Det andre bandet rommer bl.a. Christine Lindgren som nylig ble portrettert på TV i NRK�s Megafon-serie. Dette bandet har et åpnere, lyrisk uttrykk, med vakre melodilinjer og kommunikasjonsbasert samspill.

Kaféen har variert utvalg, og er åpen fra 14.30. Den vil være åpen en stund i etterkant av konserten, for de som vil kose seg videre, og dele felles interesser. Vi oppfordrer alle jazzinteresserte til å få med seg den historiske begivenheten denne premieren er.

Les forhåndsomtale i Østlandets Blad